Binnenvaart Politiereglement (BPR)
Handhaving vindt niet alleen plaats op het land, maar ook steeds meer op het water. Door onder andere de pandemie is de bootverkoop in de afgelopen jaren met 60% toegenomen. De mens wilde meer vrijheid en rust. Op het water kan je die zeker vinden. De consequentie is wel dat het op het water steeds drukker wordt met recreatievaart, waardoor de overlast ook toeneemt. Onder andere hard varen door de jeugd in kleine bootjes met een te grote buitenboordmotor, onnodig golven maken en geluidsoverlast zijn veel voorkomende strafbare feiten waarover geklaagd wordt.

- Duur van de opleiding: 4 dagen.
- Groepsgrootte: maximaal aantal cursisten 12 bij levensreddend handelen
- Groepsgrootte vaaropleiding: maximaal aantal cursisten 2
- Opleiding wordt in company in eigen werkgebied verzorgd.
- Gewenste vooropleiding: BOA opleiding + vaarbewijs 1 en 2
Strafrecht en strafvordering
BOA handhaver domein 1
Nu de BOA handhaver domein 1 ook de bevoegdheden heeft toegewezen gekregen uit het Binnenvaart Politiereglement (BPR) kunnen steeds meer gemeenten de BOA inzetten om de overlast op het water tegen te gaan.
Echter is de BOA, na het behalen van de theorie van het vaarbewijs, nog geen schipper die zijn werkzaamheden kan uitvoeren op een “snelle” motorboot. Om de BOA daadwerkelijk veilig en bekwaam in te zetten met een motorboot als schipper dient deze goed opgeleid te worden. Deze vaaropleiding hebben wij voor jou waarbij gebruik kan worden gemaakt van de eigen snelle motorboot de “JosMic” en wordt verzorgd door vaarinstructeurs die werkzaam zijn bij de waterpolitie.
Meer dan alleen varen
Het blijft in deze opleiding niet alleen bij varen. Op het water zijn er geen hulpdiensten zoals de ambulance werkzaam. De BOA dient de eerste levensreddende handelingen te kunnen verrichten op het water. Maar wat zijn de gevaren op het water? Waar dient de BOA rekening mee te houden bij een reanimatie van een drenkeling? Deze wijkt namelijk af van een reguliere reanimatie. Hoe dien je een AED te gebruiken bij een reanimatie van een persoon die net heeft gezwommen? Hoe haal ik een drenkeling uit het water?
Omgaan met lastige situaties
Hoe is het om te reanimeren op een instabiele boot? Hoe geef ik de plaats bepaling door aan de ambulance waar ik aan wal ga? Hoe om te gaan met onderkoeling, oververhitting, maar ook huidverbranding door de zon. Bij al deze probleemstellingen is het van belang dat de ‘BOB’ en ‘doel aanpak analyse’ goed worden toegepast. Al deze vaardigheden leren wij aan op de wal, maar ook in de praktijk op het water in de boot. Dit onderdeel geldt voor zowel de schipper als de opstapper.
Binnenvaart Politiereglement (BPR)
Inhoud van de opleiding
- Herhalen theorie BPR.
- Veel voorkomende strafbare waterfeiten
- Wat zijn de taken van de schipper?
- Wat zijn de taken van de schipper/opstapper?
- Bepalen stopafstand
- Meren van de boot aan hoger- en lagerwal
- Wegvaren van de boot van hoger- en lagerwal
- Langszij komen bij doelschip
- Wegvaren vanaf doelschip
- Controleren van schipper en motorboot aan de hand van artikelen BPR
- Toepassen BOB-model
- Toepassen doel aanpak analyse
- Toepassen actie reflectiemodel
Binnenvaart Politiereglement (BPR)
Duur opleiding
1 dag levensreddende handelingen op het water.
2 basis opleidingsdagen tot schipper
1 dag training on the job. Onze vaarinstructeur gaat mee de praktijk in.
Aantal deelnemers per opleiding:
Maximaal 2 deelnemers, tenzij er de beschikking is over meerdere motorboten (de huur van een snelle motorboot behoort tot de mogelijkheden).

Nieuwsgierig wat wij allemaal voor uw bedrijf kunnen betekenen?
Neem contact met ons op en we kijken samen welke opleiding het beste bij uw wensen past.
